Hoe vertel je, in de 1e zin van een webtekst, het aller- allerbelangrijkste dat je de gebruiker te melden hebt? Doe alsof het huis van de buren in brand staat.

 

Je weet dat de bezoeker van een website nauwelijks leest. Een bezoeker scant een pagina en leest misschien de eerste zin. Of de eerste paar woorden van de eerste zin. En wat koppen.

Wat dat betreft zijn ze niet anders dan de mensen die langs een krantenkiosk lopen en een blik werpen op de uitgestalde papieren nieuwsmedia.

Van belangrijk naar minder belangrijk

Als ik mensen uitleg hoe je dat nou doet, schrijven voor het web, vertel ik ze graag over mijn college Journalistieke Technieken, lang geleden, in de jaren '80, toen we van internet alleen nog maar in de verte gehoord hadden. Hoe mijn docent Wim Teeuwen me een methode uitlegde om een nieuwsartikel voor de voorpagina zo te schrijven dat het begon met het belangrijkste, in de 2e zin iets minder belangrijk, in de 3e zin nog minder belangrijk, en zo verder.

De situatie

Denk je dan de volgende situatie in:

Je komt 's morgens je huis uitgelopen en ziet dat er brand is bij de buren. In de hoek waar de keuken is. De buurvrouw komt met de kinderen naar buiten.

Ze zegt: "Mijn man is 5 minuten geleden naar het station gelopen om de trein naar zijn werk te pakken. Hij neemt zijn mobieltje niet op."

Je rent naar het station om de buurman te achterhalen. Onderweg komt er een brandweerwagen langs. De trein staat al aan het perron. De deuren gaan net dicht. Je ziet de buurman bij een raampje staan. Hij kan niet meer uitstappen. De conducteur blaast op zijn fluit en de trein gaat rijden.

Wat roep je dan als eerste?

De dialoog

"Je huis staat in brand."

De buurman zegt: "Wat? En de kinderen?"

"Je vrouw en de kinderen zijn veilig."

De trein rijdt harder. "Ze kunnen je mobiel niet bereiken." De buurman pakt zijn mobiel, kijkt er naar en zet hem aan.

De trein rijdt nog harder. De buurman vraagt: "112?"

"De brandweer is al onderweg."

De trein rijdt nog harder. De buurman roept nog: "Hele huis?"

"De keuken."

En dan kun je de trein niet meer bijhouden.

Kernachtig

Wat betreft het ordenen van je informatie is het schrijven voor de voorpagina niet anders dan schrijven voor het web. Dus de volgende keer dat je een kernachtige dialoog moet starten vanaf de homepage, op basis van een hele verzameling productgegevens, klantvoordelen, service-FAQ's, conversiedoelen en seo-termen...