flipperpong02Wat voor content heeft een virtuele flipperkast? Dat vroeg ik me van de week af bij de LAN-party van Sevensteps.

Samen met twee collega's van Informaat, de ontwikkelaars van Sevensteps en mensen van partnerbedrijven kwamen we 's ochtends blanco binnen De briefing: ontwerp en bouw een virtueel flipperspel dat bestuurd wordt met de Kinect en met eyetracking.

Content en interactie

Content was altijd al belangrijk voor een goede interactie. Des te meer voor andere devices dan een desktop. Touchen en swipen betekent ook wat voor de content. En nu zat ik op een ochtend in Amersfoort na te denken over content voor een flipperspel dat je kan besturen door er naar te zwaaien of te kijken.

Flipperpong.

flipperpongZwaaien is een heerlijk directe vorm van 'human computer interaction'. Geen tekst nodig. Je zwaait, de flipper flippert. Zwaai op tijd als de bal komt en je bereikt het doel dat je als gebruiker hebt: die bal wegknallen.

Dat het verder geen uitleg of tekst nodig heeft, komt natuurlijk ook omdat de flippers de enige dingen zijn die op het zwaaien reageren. Zou je een 2e beweging kunnen maken, bijvoorbeeld om extra kracht aan de bal te geven of iets in een keuzemenu te doen (start new game) dan heb je daar ook tekst voor nodig.

Kijken om te besturen

Interactie via eyetracking is nog iets anders. Want je kijkt om te beginnen om te kijken, niet om iets te besturen. Er zou een gebied in de flipperkast komen dat je op slot kan doen door er naar te kijken. Dan moet je er dus voor zorgen dat iemand naar dat gebied gaat kijken. Er moet een 'banaan' hangen, een opvallend element dat er om vraagt om even indringend bekeken te worden. En dat dan duidelijk maakt dat je, door er naar te kijken, de status van het element hebt veranderd van 'locked' naar 'unlocked'.

Poei. Gelukkig was de koffie bij Sevensteps dik in orde.

flipperpong groot02Grenzen van content

Je denkt dan uiteindelijk aan een doorzichtig element, waar de bal dus doorheen kan rollen, dat materialiseert als een solide object wanneer je er naar kijkt. Daarmee bereik je, denk ik, de grenzen van het vakgebied content.

Ach. Ook een virtuele flipperkast heeft behoefte aan gewone, ouderwetse tekst. Hij toont, en zegt, dingen als 'Game over' of "Extra ball'. In dit geval werden er gedurende de ochtend dingen ontworpen en liep ik rond om te bedenken of dat dingen waren waar een bepaalde 'audio message' bij hoorde. Voorbeeld: 'Lost in the black hole'.

Het resultaat verschijnt op www.flipperpong.com