Webschrijven: Doe alsof het huis van de buren brandt
Hoe vertel je, in de 1e zin van een webtekst, het aller- allerbelangrijkste dat je de gebruiker te melden hebt? Doe alsof het huis van de buren in brand staat.
Virtuele flipperkast-content
Wat voor content heeft een virtuele flipperkast? Dat vroeg ik me van de week af bij de LAN-party van Sevensteps.
Begin met woorden
Wat heb je te zeggen? Schrijf dat eerst eens op. Begin met woorden op een pagina.
Dat was in de kern het advies dat ik aan mijn dochter gaf toen ze op school haar eerste spreekbeurt moest houden, en me vroeg of ze Power Point of Prezi moest gebruiken.
Het is exact het advies dat Justin Jackson geeft aan iedere webdesigner.
Dit is een 'one minute read'
Hoe krijg je de gebruiker van jouw website aan het lezen? Daar zijn veel manieren voor. Medium.com vond een manier die ik nog niet gezien heb: het meldt bij de intro hoeveel leestijd ongeveer nodig is.
iPad in snowboard - da's context
Een goed responsive ontwerp richt zich ook naar de context waarin de gebruiker - of het device - zich bevindt. Maar wat betekent het voor de content als de gebruiker van de iPad intussen aan het snowboarden is?
Woord en beeld slepen je mee
Woorden en beelden die samenwerken bij het vertellen van een verhaal. Een prachtig voorbeeld: Snow Fall in de New York Times. Een verhaal over skiërs die in een lawine terecht komen. Maar dan van alle kanten belicht. Webjournalistiek op zijn best.
Niet responsive? Ranking omlaag!
Google heeft een update aangekondigd van de manier waarop de ranking bepaald wordt. Een van de nieuwtjes: doet jouw site het slecht in een smartphone-browser, dan gaat jouw ranking omlaag.
Een responsive recept
Als er één soort tekst is dat er om schreeuwt om 'gechunkt' te worden, is het wel een recept. Recepten zijn ideaal materiaal voor responsive content. Dat is het idee achter Flavourspace.
A/B-testen: welke won?
Elke week kijk ik er even naar: Which Test Won? Deze site geeft voorbeelden van A/B-testen, en je kunt kiezen welke versie volgens jou het beste is. Daarna zie je wat de werkelijke uitslag is.
You won't finish this article…
Aardig artikel van Slate magazine dat nog eens bevestigt wat we al wisten: internetgebruikers lezen niet lang.
Een hippe 'u' met handen als kolenschoppen
Content is niet alleen tekst, zoals je weet. Content is ook beeld. Voor de beste user experience zijn tekst en beeld consistent. Wat vind je: is deze gebruiker van een compacte Bluetooth-speaker een 'u' of een 'jij'?